Ansamblu de metode si tehnici de prezentare activa, in cele mai bune
conditii materiale si psihologice ale unui produs, la locul de vanzare,
in scopul optimizarii vanzarilor si pentru a aduce un plus de
satisfactie clientelei in timpul cautarii si cumpararii produselor, ceea
ce implica: semnalare, expunere, evidentiere, intaietate etc. Keppner a
descris aceasta tehnica ca ansamblul de activitati prin care se asigura
consumatorului marfa de care are nevoie, la locul si momentul potrivit,
la pretul potrivit. Cele mai importante aspecte la care merchandisingul
face referire sunt: - amplasamentul de comercializare al produsului in
magazin/raion (etalare, esantionare, conditionare, preambalare,
marcare, etichetare s.a.). O buna pozitionare consta in definirea justa a
asortimentului, alegerea referintelor, pentru gasirea locului potrivit
si acoperirea cat mai completa a cererii- suprafata de vanzare
atribuita per produs (fr. - espace de lineaire), calculata in centimetri
sau fete de ambalaje de produse (engl. - facings) - cantitatea din
fiecare produs care va fi prezentata in cadrul raionului (inclusiv
cantarire, dozare, verificarea greutatii, imprimare, codificare s.a.) –
cantitate suficienta pentru ca produsul sa fie vizibil si pentru a evita
rupturile de stocuri intre doua perioade de aprovizionare (V. SLIM),
cantitati limitate pentru a evita stocurile inutile - modalitatile de
dispunere si aranjare a marfii, mobilierul de prezentare folosit
(adaptat tipului de produs - legume-fructe, textile, incaltaminte,
carti, video, jucarii etc): etajere, paleti, cosuri, rafturi (modulare)
de perete, vitrine, gondole, tejghele, standuri (rotative), expozitoare
etc.- punerea in evidenta a suprafetelor avand un impact puternic
asupra cumparatorului: extremitatile rafturilor (fr. - tines de
gondole), etajere situate la nivelul privirii si al mainilor (rezervate
pentru promovarea produselor noi si impingerea pe piata a unor articole)
dispunerea cat mai economica a marfurilor, dotare adecvata cu
echipamente- natura materialelor de semnalizare si de publicitate
folosite la locul de vanzare: etichete, postere, afise, pliante,
brosuri, reclama sonora, video, animatori, obiecte promotionale etc -
modul de aranjare/planul si designul magazinului, modul de dirijare a
clientilor, fluxul servirii, decoruri, lumina, culorile folosite,
atmosfera intima etc.Asemenea activitati se afla in sarcina unui
specialist numit merchandiser. V. publicitate la locul de vanzare - PLV.
(In Franta, Institulul Francez de Merchandising - IFM a fost fondat
in1972 obiectiv: cercetarea, dezvoltarea, promovarea si difuzarea
tehnicilor de merchandising).